MUZEALNA PROPOZYCJA DLA PRZEDSZKOLI
Wszystkie zajęcia dla dzieci do lat 6 są bezpłatne

Co było przed termomiksem i i-robotem, czyli historia kilku domowych sprzętów
Podczas zajęć uczniowie dowiedzą jakie były początki różnych domowych sprzętów. Jak prasowano bez prądu, jak prano bez pralki automatycznej, w czym smażono konfitury a w czym przyrządzano herbatę oraz co było tak cenne, że trzymane to w szkatułce pod kluczem, i nie chodzi tu to klejnoty. Zajęcia polegają na przedstawieniu historii danego przedmiotu i rozmowie z uczniami, którzy będą mogli wziąć do ręki prezentowane przedmioty, aby lepiej się z nimi zapoznać. Lekcja kończy się projektowaniem dekoracji lub kolorowaniem narysowanych na papierze naczyń.

Wiek – bez ograniczeń

Pierścień, moneta i miedziana wanna. Po co są muzea i czym się zajmują muzealnicy?
Po co są muzea i co można w nich zobaczyć? Czy to są zawsze tylko obrazy i rzeźby, a może coś więcej? Jak powstają kolekcje? Jak i kto tworzy wystawy? Na te i wiele innych pytań związanych z pracą muzeum i jego zadaniami opowiemy podczas lekcji. Bo ciekawość to pierwszy stopień do wiedzy.
Uczestnicy dowiedzą się jak było na początku, poznają przykłady różnych muzeów, kolekcji, przekonają się, jak różne rzeczy można zbierać. Będzie to pretekst do rozmowy o kolekcjach uczestników oraz ich doświadczeń związanych z wizytami w muzeach. Dowiedzą się, skąd w muzeum biorą się eksponaty i czy wystawa jest dziełem przypadku czy przemyślaną sprawą.
Podczas lekcji uczestnicy będą mogli zapoznać się z narzędziami muzealnika oraz będą mieli możliwość dotknięcia niektórych dzieł sztuki. Dla młodszych dzieci lekcja kończy się kolorowaniem malowane z dziełami sztuki.

Wiek – bez ograniczeń

Dlaczego lew jest symbolem Legnicy? Opowieść o legnickim herbie.
Zwierzęta, rośliny, rycerze - każde miasto ma swój własny niepowtarzalny znak rozpoznawczy. Dlaczego w herbie Legnicy zamieszkał egzotyczny lew? Co oznaczają trzymane przez niego klucze? Jak zmieniał się w ciągu wieków? Podczas zajęć dzieci poznają historię legnickiego herbu i jego kolorów. Przedstawione zostaną także herby sąsiednich miast i niektóre tajemnice heraldyki. Na koniec dzieci będą mogły pokolorować wybrany herb lub zaprojektować swój własny znak rozpoznawczy.

Wiek – bez ograniczeń

Dlaczego górnik nosi pióropusz? Tajemnice stroju górnika
Co robi górnik, każdy wie. Ale czy na pewno? Co to jest czako? Od czego zależy kolor górniczego pióropusza? Do czego nawiązuje szpada, po co nosi pelerynę? Wreszcie, jak wygląda codzienny strój górnika, kiedy zjeżdża pod ziemię? Na wszystkie te pytania oraz na wiele innych postaramy się odpowiedzieć za pomocą oryginalnych mundurów i strojów roboczych pracowników dolnośląskiego zagłębia miedziowego. Lekcja kończy się kolorowaniem motywów związanych z pracą lub strojem górnika.

Wiek – bez ograniczeń

Czy archeolog szuka jaj dinozaurów? Archeologia dla najmłodszych, czyli jak czytać przeszłość
Jakie skarby kryje ziemia i co mówią nam o życiu człowieka z przeszłości? Czym zajmują się archeolodzy? Co badają i za pomocą jakich narzędzi? Jakie zabytki odkrywają? Do kogo one należą i gdzie trafiają?
Zajęcia dla wszystkich, których interesuje archeologia. Obejmują prezentację znalezisk. W czasie zajęć dzieci będą mogły wcielić się w archeologa odkrywającego i dokumentującego zabytki archeologiczne, narysować, opisać, pokolorować lub sfotografować zabytek.

Wiek – bez ograniczeń

Skąd się wzięły pieniądze?
Początkowo pieniądz nie miał jednej określonej formy. Środkiem płatniczym w tamtych czasach były towary. Aby kupić jakiś potrzebny produkt, klient oferował sprzedającemu w zamian zupełnie inną rzecz: sól, herbatę, zboże czy zwierzęta. Wymiana była dość kłopotliwa. Z czasem powstał więc pomysł, by towary wymieniać na cenne kruszce. Skąd się wzięły pieniądze i jak zmieniały swoją formę w ciągu wieków? Podczas lekcji przedstawimy krótką historię pieniądza. Na zakończenie każdy zaprojektuje swój własny banknot lub monetę.

Wiek – bez ograniczeń

Puzzle historii, czyli skąd wiemy co było kiedyś?
Tematem lekcji jest znalezienie odpowiedzi na pytania: czym zajmuje się historyk? jak bada się przeszłość? W tym celu uczestnicy lekcji zmierzą się z detektywistycznym zadaniem i wieloma znakami zapytania po drodze. W rozwiązaniu zagadek pomogą historyczne rekwizyty.

Wiek od 6 lat

Skąd przyleciał orzeł biały, czyli historia godła Polski
Biały orzeł na czerwonej tarczy to jeden z najważniejszych symboli narodowych. Uczestnicy lekcji poznają historię polskiego godła, dowiedzą się też jak zmieniał się on w ciągu stuleci. Zadaniem drugiej części lekcji będzie zaprojektowanie lub pokolorowanie własnego orła narodowego.



WARSZTATY

Legnica inspiruje. Stwórz własny magnes
Zamek Piastowski, Akademia Rycerska, katedra, fontanny Neptuna i panny wodnej – Legnica ma wiele zabytków, które warto poznać. Przez lata wielu artystów uwieczniało miejskie widoki na swoich obrazach. Jednym z nich był Theodor Blätterbauer, który uchodzi za jednego z najważniejszych rysowników krajobrazu i architektury na dziewiętnastowiecznym Śląsku. Pobawmy się malarzy, który utrwalają piękno miasta i ślady jego przeszłości. Namalujmy to na drewnianych płytkach, z których powstanie magnesik na lodówkę bądź inne wybrane przez nas miejsce. Będzie sympatyczną ozdobą naszego mieszkania.

Herbatka z psiakiem, czyli zaprojektujmy podstawkę pod kubek
Pierwsi artyści tworzyli w jaskiniach, a ich prace przedstawiały m.in. mamuty, konie itp. Zwierzęta od zawsze  inspirowały artystów i do dziś można je znaleźć na obrazach mistrzów i twórców z całego świata. My także pobawmy się w artystów i przenieśmy świat przyrody do naszego domu. Niech każdy przygotuje własną autorską podstawkę pod kubek. Niech kicają po niej zające, miauczą koty, bawią psy i biegną sarny i wszystkie inne nasze ulubione stworzenia.  

Wiek – bez ograniczeń