Dnia 14 sierpnia  2010r. wśród wydarzeń przygotowanych przez Muzeum Miedzi w Legnicy z okazji 250 rocznicy Bitwy pod Legnicą 1760r. znalazły się między innymi:

• wykład dr Piotra Pregiela z Muzeum Politechniki Wrocławskiej zatytułowany: Bitwa pod Legnicą 15 VIII 1760 r. czyli „Cud nad Kaczawą”
  • wycieczka rowerowa na pole bitwy (zapoznanie się z topografią terenu oraz odwiedzenie miejsc upamiętniających to wydarzenie)
  • biwak historyczny w Spalonej pod Legnicą gdzie Regiment Piechoty Alt Kreytzen wystawiony przez Sudeckie Towarzystwo Rekonstrukcji Historycznej ze Świdnicy zainscenizował potyczkę zbrojną. Wzięła w niej udział kilkudziesięcioosobowa grupa fascynujących się historią Polaków oraz gości z Niemiec i Austrii.

Spośród czterech głośnych bitew stoczonych pod Legnicą (1241, 1634, 1760, 1813) ta z 15 VIII 1760 r. wydaje się być najmniej znana współczesnym Legniczanom.

Przypadająca w tym roku 250 rocznica rozegrania tej bitwy jest więc dobrą okazją do jej przypomnienia, poznania okoliczności polityczno-militarnych w jakich się rozegrała, jej przebiegu oraz znaczenia dla Legnicy, a także do zaznajomienia się z samym miejscem zmagań sprzed 250 lat.
Bitwa rozegrała się na północny-wschód od Legnicy. Manewrujące już od kilku dni na południe od naszego miasta dwie silne armie (łącznie ok.150 tyś. żołnierzy) : pruska, dowodzona przez samego króla Fryderyka II oraz austriacka pod komendą  Gwidona Ernesta Laudona starły się ze sobą pomiędzy Pątnowem Legnickim a Bieniowicami.

Przebieg bitwy potwierdził znakomitą sprawność armii pruskiej i wielki talent dowódczy króla Fryderyka II. Bitwa mimo znaczącej przewagi wojsk austriackich zakończyła się ich klęską, pozwoliła też wyjść cało Fryderykowi II i jego armii z zaciskających się wokół nich kleszczy utworzonych przez współdziałające ze sobą, ale nieudolnie, armie austriacką i  rosyjską. Trudne, a nawet dramatyczne położenie armii pruskiej przed samą bitwą a mimo to zwycięskie wyjście z całej opresji, stało się powodem określania tej bitwy jednym z „cudów Domu Hohenzollernów”.

Trasa rajdu rowerowego

na pole bitwy pod Legnicą 15 VIII 1760 r.
oraz zasady uczestnictwa

1. Termin: 14 VIII 2010
2. Miejsce startu: dziedziniec Akademii Rycerskiej, godz.12.30
3. Długość trasy (bez trasy powrotnej) - 16 km
Jechać będziemy nie tylko po drogach utwardzanych, ale też duktami leśnymi, na których występować będą kałuże i błoto, a także ścieżkami polnymi z wysoką trawą.
Prosimy zatem dostosować do tych warunków swój sprzęt i ubiór.
Na dziedzińcu Akademii Rycerskiej od godz. 10.30 czynny będzie parking strzeżony dla rowerów.
Po wykładzie na temat bitwy pod Legnicą w 1760 r. uczestnicy rajdu zostaną  na dziedzińcu Akademii Rycerskiej poinstruowani o zasadach poruszania się po drogach oraz podzieleni  na 15 osobowe grupy/bataliony. Wynika to z warunków bezpieczeństwa i przepisów  Prawa o ruchu drogowym, będziemy bowiem, zwłaszcza na początku trasy, poruszać się po ruchliwych ulicach miasta. Rowerzyści mogą poruszać się po nich w kolumnach liczących do 15 pojazdów. Odległość między poruszającymi się tą samą trasą kolumnami rowerzystów wynosi minimum 200 m. Na czele każdej kolumny jechać będą wyznaczeni przez organizatora rowerzyści-przewodnicy, których poleceniom należy się podporządkowywać. Rajd nie ma charakteru rywalizacji sportowej.

4. Trasa
W odstępach pięciominutowych poszczególne grupy/bataliony wyruszają z dziedzińca Akademii Rycerskiej – przeprowadzamy nasze rowery przez Rynek na ul. Rycerską.
Tutaj następuje właściwy start.

I etap – ul. Rycerską, ul. Partyzantów, ul. Nową przez skrzyżowanie z ul. Pocztową i dalej prosto w kierunku wiaduktu kolejowego, za nim po 150 m skręcamy w prawo w ul. Ścinawską i dojeżdżamy nią do Wałów Rzecznych. Zatrzymujemy się przy dawnej wieży ciśnień. Etap pierwszy pokonujemy w kolumnach 15 osobowych

II etap – Wałami Rzecznymi wzdłuż Kaczawy, pod wiaduktem kolejowym obwodnicy towarowej w kierunku na Żagań dojeżdżamy do mostu na Czarnej Wodzie. Zostawiamy rowery na moście i schodzimy w dół do ujścia Czarnej Wody do Kaczawy.

III etap
– ul. Piątnicką, przecinamy ul. Szczytnicką, dalej prosto, przecinamy ul. Bydgoską, przejeżdżamy przez nieczynną linie kolejową do Prochowic i dalej
    Wariant 1 – w lewo ul. Polkowicką do ul. Rzeszotarskiej i dalej w prawo do
     Dobrzejowa, tam na skrzyżowaniu w prawo na Pątnów Legnicki i dalej ok.300 m
     - pola irygacyjne.
    Wariant 2 – w prawo ul. Dobrzejowską i dalej pomiędzy WPEC i wysypiskiem
     Miejskim obok Koloni Pątnów, drogą szutrowa przez las do krzyżówki z drogą
     Leśną z Pątnowa Legnickiego i tam skręt w lewo i do połowy drogi do Dobrzejowa
     - pola irygacyjne.
Etap trzeci pokonujemy w kolumnach 15 osobowych.

IV etap – drogą polną w kierunku Pątnowa Legnickiego do krzyżówki z droga
szutrową i dalej
     Wariant 1 – prosto przez las i po ok. 750 m, drugą przecinką w lewo do skraju
     Polany ze wzgórzem 16o
     Wariant 2 – w lewo wzdłuż lasu ok. 500 m i w prawo przecinką leśną do
     Krzyżówki, dalej w lewo skos przez młodnik do krzyżówki i dalej w prawo wzdłuż
     ściany lasu do miedzy śródpolnej i nią w prawo do wzgórza 160 i dalej w dół do
     kraju polany.

V etap – południowym skrajem polany do drogi szutrowej i dalej w lewo  do
 przeciwległego krańca polany i dalej w las do krzyżówki śródleśnej na niej w prawo i  po  ok. 300 m ponownie w prawo, dalej cały czas prosto ok. 1700 m do skraju polany.

VI etap – w lewo w dół polany do lasu, przecinką pomiędzy dwoma stawami do krzyżówki, dalej w prawo przez tory do Bieniowic, za kościołem w prawo na Spaloną, przez most na Kaczawie, dalej wzdłuż żwirowni i na przeciwko niej po prawej stronie boisko a na nim biwak Regimentu Alt Kreytzen, zatrzymujemy się 50 m dalej w ogrodzie baru Laguna – tu zakończenie rajdu ok. godz. 16.00.
Etap szósty pokonujemy w kolumnach 15 osobowych.
Uczestnicy rajdu wracają do miejsca zamieszkania indywidualnie.